fodmapdieet

Afvallen of juist aankomen
Plaats reactie
pien

fodmapdieet

Bericht door pien » 02-03-2018 07:47

Door de huisarts is me het fodmapdieet opgelegd in plaats van de medicatie die ik al jarenlang heb. Ik had er heel veel van verwacht maar toen ik ging lezen bleek dat ik het al deels volg. Nu zet ik de puntjes op de i en over 6 weken weet ik dan of mijn lichaam ge-reset of gezonder/beter is.
Daarna ga ik toevoegen, één voor één iets om te kijken of ik het verdraag. Als eerste ga ik dan voor cappucino bij Ikea. :-)
Carpe Diem

Mrs. H te B

Bericht door Mrs. H te B » 02-03-2018 09:56

Wat houdt het fodmapdieet in? (Te lui om te googelen)....

pien

Bericht door pien » 02-03-2018 22:47

Om klachten van de prikkelbare darm te vermijden, eet ik voedsel dat geen klachten veroorzaakt, of minder. Er is eten zoals kool, uien, knoflook dat heftiger reageert door bepaalde moleculen die niet opgenomen worden in de dunne darm en in de dikke darm terecht komen en dat zorgt voor oorlog daar. Dus even alles vermijden wat last geeft en het is een hele lijst.

Vooral gezond: glutenvrij, lactosevrij, licht en luchtig. Tenminste zo vertaal ik het even.
Carpe Diem

Mrs. H te B

Bericht door Mrs. H te B » 03-03-2018 10:42

ah, dank je! ik ben ook berucht om het eten van kool, prei etc. Lag vannacht na te denken over mijn weekmenu, en bedacht dat ik NIET juist maandag mijn heerlijke preistamppotje mocht eten... ;-)

pien

Bericht door pien » 03-03-2018 11:34

Ja, zo plan ik mijn eten ook maar nu tot half april met als hoofddoel: gezond.
Carpe Diem

Herminez

Bericht door Herminez » 12-03-2019 00:24

Klinkt best heftig allemaal. Als je 1x de fout ingaat, kan je weer opnieuw beginnen. Succes en sterkte Pien.

http://www.fodmapdieet.nl/fodmap-dieet.html

pien

Bericht door pien » 12-03-2019 19:10

In de winter is het goed te doen maar dan komt de lente en zomer: ijs, chocolade, gebakjes enz. Terrasje op en dan een cappucino met dat lekkere koekje en glaasje met slagroom en likeur erbij. Zo wordt dat hier vaker geserveerd....oh zo lekker.
Carpe Diem

Moneypenny

Bericht door Moneypenny » 14-03-2019 09:52

Hi Pien, ik heb ook prikkelbare darmen. Het begon 25 jaar geleden en toen was en nog geen FODMAP dus ik heb stukje bij beetje moeten ontdekken waar ik nou op reageerde.
Er werd na of bij de diagnose zelfs helemaal niet gekeken waar ik nou op zou kunnen reageren, ik kreeg van die vezeltjes en capsules die de krampen zouden moeten verminderen. De darmkrampen werden daar nog veel erger van. Toen ik moest bevallen waren de weeën wel heel goed te doen door die PDS, ik had wel ergere kramp in m'n buikstreek gehad. De persweeën waren alleen net iets sterker.
Er zijn ook ooit zweertjes in m'n darmen gehaald dus dat zal de pijn wel verergerd hebben.

Een osteopaat heeft bij mij eens een stukje darm losgemaakt van mijn buikspier(en?), door een lekkende darm zat het eraan gekleeft en dat was geregeld best pijnlijk. Ik had het hem niet eens gezegd dat ik daar ooit last van had, omdat de internist had gezegd dat het een oud zweertje was, hij vond het zelf.
Misschien is een bezoekje aan de osteopaat dus ook het overwegen waard?

En die vezeltjes, moest ik oplossen in: melk. En waar bleek ik later op te reageren: melk/ zuivel. Daar kwam ik achter toen ik veel reisde. Ik had noodvoeding en ORS bij in Egypte want de internist was bang dat het helemaal mis zou gaan met het eten daar. Er gebeurde helemaal niks en ik voelde me kiplekker. Heb jij geen lactose intolerantie dan? vroeg een reisgenoot.
Geen zuivel scheelde echt zoveel! Ik heb voor uitzonderingen tabletten van Kruidvat om de lactose af te kunnen breken (vroeger moest de apotheek ze bestellen en waren ze best duur). Kan ik een keer een ijsje eten ofzo.
(Tip: vegan Fudge brownie ijs van Ben & Jerry's)

Vis en schelp en schaal was al heel lang heel duidelijk, al probeerde mijn ex me wijs te maken dat dat ook tussen de oren zat en stopte het een paar keer stiekem in mijn eten om dat aan te tonen. Hele avond op de wc.
Het lijkt steeds erger te worden, inmiddels kan ik ook niet meer tegen een beetje Worcestersaus (vegan is verkrijgbaar) of vis aanraken en m'n vinger later aflikken ofzo.

Granen hebben we ook een tijd verdacht maar uit een coeliakie test scoorde ik echt super laag.
Toch bakt mijn man oerspelt brood voor mij, wit brood is sowieso niks voor mij. (eigenlijk weer eens meer spelt gaan eten omdat ik zo moe ben de laatste tijd).

Suiker heeft ook gedoe opgeleverd (hypoglycemie, voor het eten 3.7, 20 minuten later 9,9, net een achtbaan) dus daar moet ik ook mee oppassen.

En dan reageer ik soms ineens op pinda's een tijdje, of sinaasappelsap en later niet meer. Vreemd.

Deze zomer ben ik veel meer vega en vegan gaan eten en nu kan ik weer lopen zonder krukken en heb ik geen rolstoel meer nodig. Heel af en toe eet ik een kleine portie varkens- of rundvlees, bij uit eten kies ik voor vega of kip. Zit dat ook in het FODMAP dieet, vlees elimineren?

Vis en schaal/schelp kan ik echt niet meer eten (nou ja, het kan wel, maar het heeft ook erg weinig zin).
Suiker, zuivel, vlees en witbrood gebruik ik soms maar ik merk dat het werkt als een soort bankrekening; je moet eerst sparen voor je wat kunt opnemen, als je in het rood komt te staan merk je dat wel.

Nou ben ik alleen erg dol op ui en knoflook, dat eet ik misschien wel 4 a 5 dagen per week. En geregeld eten mijn man en kinderen het toetje zonder mij omdat ik op het kleine kamertje ben, waar ik me zit af te vragen wat het nu weer is.
Dus ik ga dat zeker eens proberen n.a.v. jouw stukje (vegaburgers zonder ui en knoflook, okee, uitdaging).

Bij mij is de PDS een onderdeel van de diagnose HSD (voorheen hypermobiliteitssyndroom). Had jij ook niet reumatische klachten of fibromyalgie? Fibro heb ik trouwens ook erbij. Lijkt toch iets met elkaar te maken te hebben, ook longproblemen lijken in verband te staan met de darmen.

Ik hoop dat je je na het FODMAP dieet een stuk beter gaat voelen Pien!

Mrs. H te B

Bericht door Mrs. H te B » 15-03-2019 10:40

Long- en darmproblemen staan zéker met elkaar in verband! Ooit een bedrijfsarts die vroeg of ik wel weer aan het werk kon: huidproblemen (allergie / eczeem), dus ook maag- en darmslijmvliesproblemen? O.k., ál mijn slijmvliezen reageren nogal eens al te enthousiast!....

pien

Bericht door pien » 18-03-2019 22:28

Vroeger waren het huidproblemen/longklachten, daarna at ik wat ik wilde en kreeg gewoon buikpijn. Nu is het pds en daar is mee om te gaan. Mijn longklachten zijn gebleven.

Het beste dieet voor mij is: vegan of vegetarisch en ik eet al jaren geen varkensvlees meer. Dat hielp heel goed maar nu is rundvlees ook in de ban want dat is beter voor het milieu (ben een halve hippie in wording) én voorkomt onstekingen.

Een vriendin van mij heeft klachten die op de jouw lijken en zij eet inmiddels bijna vegan. Ze valt ook flink af én is pijnvrij.

Door haar drink ik Tuinthee: munt, salie, melisse enz. eet ik bewust en gezonder, laat meer staan en ui en knoflook zijn echt heel vervelend voor mij.
Dan nog glutenvrij en de melk is afwisselend rijstmelk, havermelk of amandelmelk. Soya vermijdt ik ook.

Kurkuma is goed om ontstekingen te remmen, gooi ik overal overheen.

Alcohol is niet goed voor mijn opvliegers dus ik heb een glaasje alcoholvrij gehad dit weekend.

Het is ook het stapelen op een dag: als je alles dat je met mate mag, op een dag eet dan ben je 's avonds doodmoe of ziek.

Dus ik maak een weekmenu, hou rekening met suikers en eet het liefst van die gemengde groenten die ik wok. Mais, wortel, tomaat, paprika, courgette en heb dat dan in de diepvriees gesneden klaarliggen.

Vis eet ik wel: zalm of koolvis maar niet de andere soorten en niet gepaneerd.

Brood is bij ons oerspelt bruin (Oberlander) of soms wit en dan spelt roggenbrood met zonnebloempitten. Dat komt van de bakker en verdraag ik goed.

Mijn motto: alles kan maar niet tegelijk.

Bedankt voor de tip van het ijs, dat ga ik zeker eens halen. Al heb ik zelf ook al ijs gemaakt met poeder uit Duitsland en dan met amandelmelk. Jammie!

Dit alles heeft ook een voordeel: met een weekendje weg, koken we nu zelf en ik haal van alles in huis waarvan ik zeker weet dat ik het verdraag. Minder uit eten en meer koken. Daarom ben ik ook een Keukenprinses in opleiding :-).
Carpe Diem

Plaats reactie